۱۳۸۹ بهمن ۳, یکشنبه

دکتر کالیگاری و از کالیگاری تا هیتلر


مطب دکتر کالیگاری (۱۹۲۰)، با وقوع قتل‌هایی زنجیره‌ای در یک دهکده کوهستانی در آلمان آغاز می‌شود و ارتباط آن با سزار، مرد مومیایی خوابگردی که در اختیار دکتر کالیگاری است و در کارناوال دهکده به نمایش‌اش می‌گذارد، آشکار می‌شود. این فیلم یکی از تاثیرگذارترین آثار سینمای اکسپرسیونیم آلمان است. 
همانطور که در عکس بالا می‌بینید در طراحی صحنه از خطوط مورب و اشکال کج و معوج استفاده شده است. در پایان فیلم، راوی در جستجوی دکتر کالیگاری فراری، او را در بیمارستان روانپزشکی‌ای می‌یابد که رییس آن نیز هست. پایان فیلم مبهم و دوگانه است. ممکن است اتفاقات فیلم، تخیلات راوی که در بیمارستان بستری است باشد. این فیلم به کارگردانی رابرت وینه، بر پایه فیلمنامه‌ای از هانس یانویتز و کارل مایر ساخته شده است.

زیگفرید کراکائر در کتاب «از کالیگاری تا هیتلر: تاریخ روانشناسانهٔ سینمای آلمان» (۱۹۴۷) با تحلیل فیلم‌های آلمان، گرایش‌های اجتماعی و روانی حاکم بر آلمان در سال‌های بین جنگ جهانی اول تا جنگ جهانی دوم (۱۹۱۸–۱۹۳۳) را بررسی می‌کند و بر پایه اقبال عمومی به فیلم‌های پرفروش و تحلیل مضمون‌های این فیلم‌ها، اطلاعاتی از جامعه آلمانی قبل از هیتلر به دست می‌دهد و معتقد است می‌شد ظهور نازیسم و دیکتاتوری را در آلمان پیش‌بینی کرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر